Publicaties

Als we iets schrijven over Public Value, kunt u dat hier rustig teruglezen

ESG & Public Value

Wie het nieuws de laatste tijd volgt komt met steeds grotere regelmaat de afkorting ESG tegen. De letters ESG staan voor Environmental, Social en Governance. De criteria die aan ESG gekoppeld zijn criteria voor de activiteiten van een bedrijf die gevolgen kunnen hebben voor de samenleving of het milieu. De ESG-criteria vormen de drie belangrijkste criteria die gebruikt worden om de duurzaamheid en de ethische weerslag van een investering in een bedrijf of in een economisch veld te meten. ESG ligt aan de basis van maatschappelijk verantwoord ondernemen en helpt om de maatschappelijke bijdrage van een organisatie te bepalen.

Deze blog focust zich op de S van Social, omdat deze, in een wereld waarin we alles willen meten, de meest lastige lijkt.


Public Value: “De maatschappelijke rol van voetbalclubs”

Vlak voor de hete zomer van 2018 werd, na weken van speculatie, het nieuws wereldkundig gemaakt; “Cristiano Ronaldo maakt megatransfer naar Juventus”, voor een transferbedrag van 100 miljoen euro. Voor dit geld verhuist Cristiano van het Spaanse Madrid naar Turijn in Italië.

100 miljoen euro. Kinderen zouden zeggen: “een één met acht nullen”. Veel geld, maar voor een speler van de klasse van Cristiano wordt het door velen gezien als een koopje. Op de lijst van ‘duurste transfers ooit’ staat Cristiano met deze transfer naar Juventus op de 7e plaats. Voor niet minder dan zes spelers werd in het verleden meer betaald, een lijst aangevoerd door de Braziliaan Neymar, die in de zomer van 2017 de voetbalwereld opschrikte door de transfer van Barcelona naar Paris Saint-Germain: hij maakte de overstap voor niet minder dan 222 miljoen euro. Economisch erg interessant, maar hoe zit het met de sociale, maatschappelijke bijdrage van voetbalclubs?

De Omgevingswet: doorgaan op de gebaande paden, of tijd om nieuwe wegen in te slaan?

Wie kan er straks het meeste profiteren van deze wetswijziging, en wie wordt hier mogelijk de dupe van? De Omgevingswet is een wetswijziging waarbij simplificatie de norm moet worden. Volgens de Raad van de Leefomgeving en Infrastructuur is de Omgevingswet ‘gericht op vereenvoudiging en vermindering van lasten, onderzoekplichten en regeldruk, op harmonisatie en samenhang tussen regelgeving in verschillende sectoren van beleid en een doelgroep-beleid waarin de gebruiker centraal staat (bestuur, bedrijf en burger)’.

Op dit moment is een project waarbij de ruimtelijke indeling wordt aangepast een doolhof aan spelregels om door heen te komen. Een lang, bureaucratisch proces met weinig bewegingsruimte.

Public Value en de publieke sector

Public Value is een thema dat steeds meer bekendheid krijgt. Sinds de introductie van Public Value door Moore (1995) is het thema vooral op een abstract niveau blijven hangen. De laatste jaren zijn er verschillende tools ontwikkeld, welke Public Value meetbaar, toepasbaar en daarmee concreter maken voor organisaties.

“Public Value ligt ten grondslag aan het goed functioneren van een democratie”, vrij vertaald uit Moore (1995). Een overheid die Public Value creëert voegt, in de ogen van de maatschappij, iets toe aan de maatschappij. De Duitsers gebruiken voor maatschappij het prachtige woord ‘gemeinwohl’, terwijl het in het Engels wordt vertaald als ‘common good’. Wanneer de overheid iets toevoegt aan de maatschappij versterkt dat het vertrouwen in de overheid. Dit klinkt logisch, maar wat voegt de overheid toe aan de maatschappij? Hoe wordt dit gemeten en welke effecten heeft dit voor een publieke organisatie?

Critical society outs organizations’ reputation under a magnifying glass.

Creating value in the common interest for the welfare of the individual and society. That is the essence of Public Value, Gerwin Nijeboer, expert for EY Netherlands, tells us. Here’s how he defines public value:

“Public Value is some kind of license to operate, but exclusively from the perception of the public, an audience that takes an increasingly critical stance and can no longer be denied.


Public Value – een nieuwe hype?

‘Purpose’, ‘bestaansrecht’, ‘waarden’, waar gaat het over? Het zijn termen die veelvuldig voorbijkomen en waar organisaties in zowel het publieke domein als het bedrijfsleven en de wetenschap op aanslaan. Steeds vaker wordt benoemd hoe belangrijk het wel niet is voor organisaties om purpose of public value te hebben. Maar waarom eigenlijk? Waarom is die public value zo belangrijk? Gaan organisaties hier ook aan meedoen, of lift iedereen braaf mee en wordt er uiteindelijk niets mee bereikt? Oftewel, is public value een nieuwe hype?

Public Value als onderscheidende factor in tijden van crisis

“Winstziek bedrijf heeft geen bestaansrecht”. Met deze kop opende de Volkskrant in de zaterdageditie van 25 april 2020 een artikel waar wordt ingegaan op de discussie die ontstaat over de staatssteun aan bedrijven in verband met de corona-crisis. Op het moment van schrijven is deze steun nog aan vrijwel geen enkele voorwaarde verbonden. Het gevolg is dat iedere organisatie, ook als zij het algemeen belang schaadt, steun kan krijgen, zonder directe verplichting tot terugbetaling.