Wat doen wij?
Wij helpen organisaties om zichzelf te helpen. Dat klinkt lekker abstract. Concreet helpen wij om complexe vraagstukken op een slimme manier aan te pakken. De theorie van Public Value helpt ons daarbij. Om inzicht te krijgen. Om structuur te brengen. Om draagvlak en legitimiteit te creëren. We leggen graag een keer uit hoe we dit nu precies doen.
“When complexity is the question, public value is the answer.”
(Meynhardt, 2017)
Waarom?
Wat kan nu de aanleiding zijn om iets met Public Value te willen?
Klanten of leveranciers gaan eisen stellen (SDG, ESG) * Een jong talent kiest voor de concurrent * We moeten weer een keer een heisessie doen * We willen niet alleen de juiste dingen zeggen, maar ook doen * We willen wet- en regelgeving voor zijn * Mijn puberdochter spreekt me aan op onze verantwoordelijkheid * Er komen te weinig sollicitaties binnen * Je wilt iets achterlaten binnen de organisatie * De ondernemingsraad stelt vragen * De gemeenteraad stelt vragen * We krijgen te weinig sollicitaties binnen * We willen ons proces op dit thema versnellen * De complexe (maatschappelijke) opgaven vragen om samenwerking * Er komt een overname aan * We zoeken onderbouwing voor een subsidieaanvraag.
The Public Values richt zich daarom op 5 thema’s:
Strategie | Verantwoordelijkheid | Relevantie | Samenwerking | Persoonlijke missie
Voor wie?
Public Value is o.a. relevant voor c-level, raden van commissarissen, ondernemingsraden, colleges van burgemeester en wethouders, gemeenteraden en de Young Talent class.
Hoe doen we dat?
PUTTING THE SYSTEM IN THE ROOM
Verbinding, gezamenlijkheid en draagvlak in het oplossen van maatschappelijke opgaven, realiseren we met Putting The System In The Room (PTSITR). Met PTSITR brengen wij “het systeem” rond een maatschappelijke opgave samen in één kamer
Public value scan
Deze quick scan geeft inzicht in de perceptie van de wereld om bijvoorbeeld een organisatie of initiatief. Deze externe perceptie verschilt vaak hoe men zelf denkt dat er naar een organisatie of initiatief wordt gekeken. De Public Value Scan brengt de ‘wisdom-of-the-crowd’ in beeld en levert onverwachte, creatieve en bruikbare ideeën op. Bepalend voor een organisatie of initiatief.
OVER ONS
The Public Values is in 2020 opgericht door Gerwin Nijeboer. Tijdens een studiereis heeft hij, samen met twee studiegenoten, een schier onmogelijke samenwerking van de grond getrokken in Barreiro, Portugal. Door deze samenwerking tussen de gemeente, ondernemers en burgers is de stad weer gaan opbloeien. Dynamiek, verbinding, samenwerken aan oplossingen en het creëren van legitimiteit en draagvlak door gebruik te maken van de methode van de Public Value Scorecard maakte hem zó enthousiast! In Nederland is hij zich gaan specialiseren in Public Value en de Public Value Scorecard. Hij heeft daarbij een samenwerking met prof. dr. Timo Meynhardt, de wetenschappelijke guru op dit thema. Samen werken zij aan het verder ontwikkelen van public value door bewustwording te creëren en de methodologie verder te ontwikkelen.
Aan de ontwikkeling van The Public Values wordt door verschillende creatieve, specialistische en/of gewoon geweldige mensen een bijdrage geleverd.
Public value als een bredere en meer praktische benadering, gecombineerd met en gevalideerd door wetenschappelijke theorieën.